دو نقطه، دو
جایی برای دویدن
۱۳۸۹ تیر ۸, سه‌شنبه
زمانی برای دویدن

این سوال برای بسیاری از دوندگان پیش می آید که چه ساعتی از شبانه روز، برای دویدن مناسب تر است و دویدن در آن زمان راندمان بهتری دارد.


جوابی که فیزیولوژیست ها می دهند این است:


ایده آل ترین زمان و شرایط برای دویدن، صبح زودی است که شب قبلش هشت ساعت خوابیده باشید و پس از بیدار شدن، یک صبحانه بسیار سبک و پر انرژی ( چیزی مانند یک کاسه شیر و کورن فلکس یا بیسکوئیت سبوس دار) بخورید و نیم ساعت پس از خوردن آن صبحانه، بدن را گرم کنید و دویدن را آغاز کنید.

البته به دست آوردن چنین شرایطی برای کسی که درگیر یک شیوه زندگی شهری است، مسلماً دشوار است و شاید به زحمت بتوان دو روز در هفته را با چنین شرایطی پیدا کرد تازه یکی اش هم همان تعطیلی است که باید از خواب شیرین صبحش بگذرید.

خب حالا که این شرایط مهیا نیست، چه کنیم؟ کی بدویم؟ چگونه این زمان دویدن را در زندگی روزانه جای دهیم؟ این سوالهایی است که تمام کسانی که می خواهند دویدن را به صورت جدی ادامه دهند با آن مواجه هستند. جواب هم این است که هر وقت توانستید بدوید و هیچ آدابی و ترتیبی نجویید.

درست است که شرایط بالا برای به دست آوردن بهترین راندمان به کار می آید، ولی دویدن در هر زمان دیگری، بهتر از اصولآً ندویدن است.

می شود صبح ها، مسیر خانه تا محل کار را دوید – به شرطی که در محل کار امکان گرفتن دوش و تعویض لباس باشد- . شبها پس از اینکه به خانه رسیدید، قبل از شام زمان مناسبی است که برنامه دو را اجرا کنید. در بعضی شهرها که آب و هوا اجازه می دهد، ظهرها در زمانی که برای استراحت میان روز در نظر گرفته شده یا میان کلاسهای دانشگاه می شود دوید. شب خیلی دیر که حداقل چهار ساعت از خوردن شام گذشته باشد می شود دوید و بعد خوابید... و هر زمان دیگری که شیوه زندگی تان به شما اجازه می دهد را می توانید برای دویدن انتخاب کنید و بهانه ها را کنار بگذارید.

اگر دنبال بهانه برای ندویدن هستید به راحتی پیدا می شود ولی اگر می خواهید دویدن را وارد زندگی تان کنید، می توانید از هر زمان کوتاهی که به دست آوردید، برای لذت بردن از آن استفاده کنید.


فقط این را در نظر داشته باشید که اگر به طور منظم در ساعت مشخصی از روز بدوید، بدنتان به آن ساعت عادت می کند و روز به روز در همان وضعیت، راندمانش را بالا می برد و اگر به هر دلیلی ساعت دویدن را تغییر دادید، انتظار داشته باشید که با بعضی ناهماهنگی ها روبرو شوید ولی باز هم بدن خودش را به وضع جدید عادت خواهد داد.

برچسب‌ها: