دو نقطه، دو
جایی برای دویدن
۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۷, دوشنبه
سرعت بیشتر ≠ سوزاندن کالری بیشتر

آیا با دویدن سریع تر، کالری بیشتری می سوزانیم؟


جواب: خیر.


از لحظه ای که بدن وارد مرحله دویدن می شود، یعنی از حالت راه رفتن خارج می شود، فرم سوختن کالری در بدن تغییر می کند چون تمام اجزای بدن درگیر این حرکت جدید می شوند و به صورت ثابت در همان وضع باقی می مانند. از آن به بعد، این فرم به صورت ثابتی کالری بدن را مصرف می کند. به همین دلیل، بر اساس وزن هر دونده، در مسافتی ثابت، کالری ثابتی سوزانده خواهد شد. فقط وقتی سریع تر می دویم این کالری در زمان کمتری می سوزد.


برای محاسبه مقدار کالری سوزانده شده در هنگام دویدن فرمولی وجود دارد:

وزن بدن بر حسب پوند ضربدر 0.72 نشان دهنده میزان کالری سوزانده شده در یک مایل است.

لازم نیست ماشین حساب بردارید و تبدیلات را انجام دهید.محاسبه آن در سیستم متریک، ساده تر از اینهاست.


*در هر کیلومتری که می دوید، تقریباً به اندازه وزن بدن تان کالری می سوزانید. تمام شد.


یک دونده 70 کیلویی، در هر کیلومتر حدود 70 کالری می سوزاند. فرقی نمی کند که این یک کیلومتر را در 8 دقیقه بدود یا در 4 دقیقه. مقدار کالری سوزانده شده در هر کیلومتر ثابت می ماند.


ولی پیاده روی و یا هر ورزش دیگر، نوع دیگری کالری بدن را مصرف می کنند و مقدارشان متفاوت است. در پیاده روی همین مسیر یک کیلومتری، حدود دو سوم دویدن کالری مصرف می شود و در شنا کردن همین مسیر حدود سه برابر.


یک نکته هم که به میزان مصرف، کالری بستگی ندارد این است که در سرعتهای مختلف از منابع مختلفی برای سوختن کالری استفاده می شود. مثلاً وقتی که آرام تر می دوید، بدن کمی فرصت پیدا می کند که از منابع چربی، هم زمان با منابع کربوهیدرات استفاده کند، ولی وقتی سرعت را بالا ببرید، بدن برای سوزاندن سریع تر انرژی بیشتر به سراغ انبار کربوهیدات تان خواهد رفت.

برچسب‌ها: , ,

5 Comments:
Anonymous مريم said...
شايد توي مدت دويدن يكسان باشه ولي كسي كه كلا سريع تر مي دوه متابليسم بدنش تغيير مي كنه و به سمت كالري سوزتر بودن پيش مي ره !!
به نظر من تغييري كه ورزش در بدن ما ايجاد مي كنه مهم تر از مثلا ميزان كالري سوز بودن خود اون ورزش هست!

Anonymous ناشناس said...
دو تا نکته از ندید گرفته شده یکی طپش قلب بعنوان فاکتور اصلی مکانیسم سوخت و ساز و دومی که تو اولی مستتره شیب

به مریم:
با جمله دومت کاملا موافقم. در مورد جمله اول تا اونجایی که من خوانده ام، با سریع تر دویدن فقط فرم سوختن آنرژی تغییر می کند و میزان کالری مصرف شده آنقدر تغییر نمی کند که قابل بیان باشد. لطفاْ اگر مطلب مستندی در این باره داشتی برایم بفرست.
به ناشناس:
اتفاقاْ خودم امروز به فکرم رسید که باید می نوشتم این اندازه گیری ها برای سطح صاف بدون شیب است. درست است که اگر شیب تغییر کند این میزان سوختن انرژی تغییر می کند.ممنون از یادآوری تان.
منظورتان را از عامل طپش متوجه نشدم. اگر منظور این است که با طپش بیشتر کالری بیشتری در مسافت ثابت می سوزانیم باید بگویم درست نیست. با طپش بیشتر در زمان کمتری آن کالری را می سوزانیم ولی ربطی به مسافت ندارد. شما هم لطفاْ اگر مطلب قابل استنادی در این باره داشتید برایم بفرستید حتماْ در وبلاگ منتشر خواهم کرد.

Anonymous مریم said...
منظور من اين بود که شايد در مدت دويدن ميزان کالری که سوخته می‌شه يکسان باشه ولی بعد از دويدن و مدتی که طول می‌کشه بدن به حالت عادی برگرده اين کالری فرق می‌کنه .... يعنی کسی که تندتر دويده در مدت استراحت کالری بيشتری خواهد سوزوند که اين همون اثر ورزشه که توی جمله دوم گفتم!
راستش نمی‌دونم این زمان بازگشت چقدر طول می‌کشه ولی خودم تفاوتش را حس کردم!

به مریم:
حرفت به نظر منطقی می رسه. اگر چیزی در این باره پیدا کردم در وبلاگ می نویسم. ممنون.